NOTA PECUTAN TERAKHIR
Hakcipta terpelihara. Mana-mana bahagian penerbitan ini tidak boleh dihasilkan balik, disimpan dalam sistem simpankekal, atau dipindahkan dalam bentuk sebarang cara sama ada elektronik, sawatan, salinfoto, rakaman dan sebagainya tanpa terlebih dahulu mendapat izin dari GBIA@SMK St. Teresa Kuching .
© GBIA@SMK St. Teresa Kuching 2010
TINGKATAN EMPAT( 4 )
Bandar pelabuhan yang penting ialah Lothal dan Sutkagen Dor.
Bahagian utama merupakan pusat pentadbiran dan keagamaan yang menempatkan bangunan pentadbiran, tempat mandi awam yang digunakan untuk upacara ritual dan pembersihan dan tempat penyimpanan hasil pertanian.
Gol. Buruh menjalankan kerja perburuhan spt. menjaga kebersihan bandar, membina tembok di benteng, dan membina terusan.
Pelbagai kegiatan ekonomi telah dijalankan spt. perdagangan, pertanian, pertukangan dan pembuatan.
Mereka secara khusus mengadakan hubungan perdagangan luar dengan Mesopotamia.
Cap mohor buatan masyarakat Lembah Indus ditemui di Mesopotamia membuktikan hubungan dagangan antara kedua-dua tamadun ini.
Antara hasil perdagangan penting ialah emas, gading gajah, manik dan hasil pertanian.
Buktinya ialah dengan penemuan patung dan ukiran yang mempunyai unsur keagamaan.
Penemuan sebuah patung proto-Siva yang menunjukkan seseorang sedang duduk bersila dengan stail yoga, di kepalanya terdapat tiga tanduk yang melambangkan Dewa Brahma, Vishnu dan Siva.
Kewujudan patung proto Siva ini sangat penting kerana ada perkaitan dengan agama Hindu kemudiannya.
Kepercayaan terhadap Tuhan Ibu dibuktikan dengan penemuan patung wanita.
Tuhan Ibu disembah oleh masyarakat Lembah Indus bagi melambangkan kesuburan.
Dipercayai telah diwarisi daripada kebudayaan lebih awal kerana kepercayaan terhadap Tuhan Ibu ini turut berlaku dalam masyarakat yang mendiami Mesopotamia, Asia Kecil, Syria dan Palestin.
Sehingga kini, tulisan tamadun Indus masih lagi misteri dan masih belum dapat ditafsirkan.
Akhirnya menjadi asas kepada perkembangan tamadun dan kemajuan kehidupan harian mereka.
Keupayaan mereka mewujudkan bandar terancang seperti Mohenjo Daro dan Harappa memerlukan gabungan kepakaran iaitu dari sudut letak dan pengisian bandarnya.
Kemampuan masyarakat Lembah Indus mencapai kecemerlangan dalam perancangan bandar berkait rapat dengan kemajuan dalam bidang geometri dan pembinaan.
Kecemerlangan perancangan bandar merupakan hasil gabungan daripada pelbagai pengetahuan dan pencapaian termasuklah geometri dan matematik serta teknologi pembakaran batu bata.
Hubungan tersebut telah memanfaatkan kedua-dua belah pihak.
Daya kreativiti masyarakat Lembah Indus dalam menjadikan sumber asas kehidupan sebagai pemacu kepada kejayaan juga penting .
2.1 TAMADUN HWANG HO – PROSES PEMBENTUKAN
Namun hanya pada era Neolitik sekitar tahun 5000 S.M. munculnya aktiviti pertanian dan penternakan.
Petempatan awal penduduk Hwang Ho bermula di tapak Banpo berdekatan bandar Sian moden.
Bandar Anyang merupakan pusat pemerintahan kerajaan Dinasti Shang.
Di bandar ini terdapat istana, kuil, dan pusat pentadbiran serta tempat tinggal ketua pemerintah, iaitu raja, golongan pembesar, dan golongan agama .
Bandar Anyang dilengkapi dengan tembok untuk menghalang pencerobohan musuh serta dikelilingi oleh perkampungan masyarakat petani.
Golongan artisan( petukang/mahir tangan ) menguasai teknologi gangsa. Gangsa digunakan untuk menghasilkan senjata, perisai dan hiasan pada kereta kuda dalam ketenteraan, serta peralatan untuk upacara keagamaan.
Ada dua kumpulan tentera, iaitu tentera berkereta kuda dan tentera berjalan kaki
( infantri ) .
Pengganti raja selalunya dilantik daripada kalangan saudara leleki yang lebih muda atau putera raja .
Raja-raja Shang mempunyai kewibawaan politik, ekonomi, sosial dan agama .
Raja-raja ini berkuasa secara langsung di kawasan pusat pentadbiran .
Golongan bangsawan dipertanggungjawabkan untuk mentadbir wilayahnya terutamanya yang di luar pusat pentadbiran .
Mereka berhak mewujudkan sistem pentadbirannya sendiri dalam hal pungutan cukai, pertahanan, dan undang-undang .
Pembesar tempatan dilantik di setiap wilayah ini .
Amalan ikrar taat setia dan pemberian hadiah seperti kereta kuda, senjata gangsa, hamba dan binatang merupakan cara raja-raja Dinasti Chou mengikat pembesar tempatan . Mereka juga diminta untuk melindungi raja dan memberikan bantuan tentera pada masa perang serta diberi hak untuk bertindak sebagai ketua agama dalam upacara pengorbanan .
Shang-ti merupakan dewa tertinggi di syurga dan merujuk pada nenek moyang pemerintah Shang.
Orang China kuno mempercayai satu kuasa agung dikenali sebagai Tien.
Tien boleh dimaksudkan sebagai suatu makhluk unggul atau kuasa tertinggi alam semesta . Tien juga kadang-kadang dirujuk sebagai syurga . Pemikiran ini seterusnya mempengaruhi konsep Yin dan Yang .
Tamadun Hwang Ho amat mempengaruhi sistem pemerintahan China kuno .
Sistem pemerintahan monarki telah diteruskan hingga ke zaman Dinasti Ching .
Hanya sedikit perubahan dilakukan terutama gelaran raja ditukar kepada maharaja .
Konsep anak syurga dan mandat dari syurga yang dikaitkan dengan raja(maharaja) serta amalan putaran dinasti diteruskan oleh dinasti-dinasti di China hingga abad ke-20 .
Sumbangan dari segi pembinaan sistem pengairan dalam pertanian .
Pemimpin sejak zaman Shang amat prihatin terhadap pembangunan pertanian .
Justeru, terusan-terusan dibina untuk mengairi kawasan pertanian serta untuk mengelak berlakunya banjir . Pada zaman Chin, Shih Huang Ti telah meneruskan sistem pengairan ini dan membina sebuah terusan untuk mengairi kawasan pertanian di wilayah Szechwan .
Petani juga mula menggunakan batas untuk tujuan penanaman .
Petani kemudiannya menggantikan alat pertanian daripada kayu dengan alat-alat daripada besi .
Tulisan berbentuk simbol disebut ideogram berubah menjadi lebih kompleks spt. pada hari ini .
Pengunaannya meluas dalam bidang penulisan dan percetakan .
Tulisan ini juga diajar di sekolah-sekolah di China .
Ia terus berkembang dengan penggunaannya oleh orang Jepun dan Korea .
Amalan pemujaan roh nenek moyang sejak zaman Shang berkekalan sehingga kini .
Ia telah diteruskan mengikut kesesuaian masa .
Cth . unsur korban manusia tidak lagi diamalkan dan digantikan dengan unsur makanan, duit kertas, dan barangan perhiasan .
Orang China percaya bahawa alam semesta dan kejadiannya terdiri daripada dua unsur yang saling melengkapi, iaitu Yin dan Yang . Yin ialah kuasa pasif dan Yang ialah kuasa aktif .
Feng Hsui merupakan falsafah Taoisme yang berlandaskan falsafah alam semesta yang merujuk pada hubungan antara manusia dengan alam sekitar terutamanya bagaimana manusia boleh hidup secara berharmoni dengan alam sekitar .
Diperkenalkan semasa pemerintahan Shang .
Mempunyai 30 hari dalam sebulan, 360 hari dalam setahun .
Raja menggunakan kalendar untuk menentukan musim menanam dan menuai .
Amalan menggunakan kalendar diteruskan untuk menjalankan aktiviti harian spt.
· Upacara perkahwinan
· Perburuan dan
· Pengkebumian
Karya beliau, The Art Of War yang membicarakan selok-belok perang dan bagaimana menangani musuh telah diulang cetak ke dalam pelbagai bahasa, diaplikasikan sebagai taktik dalam urusan perniagaan .
· Tamadun Yunani
· Tamadun Rom
· Tamadun Indus
· Tamadun China
· Politik
· Ekonomi dan
· Sosial
· Sistem pemerintahan dan pentadbiran* * *
· Perundangan* * * dan
· Perluasan kuasa
· Bertani
· Berdagang dan
· Menghasilkan barang untuk diniagakan
· Pendidikan
· Falsafah
· Kesenian
· Kesusasteraan
· Seni bina* * * serta
· Sains dan teknologi
(* * * sudah disoal dalam K2,SPM 2004,2005 & 2008)
Melibatkan perdagangan dalaman dan perdagangan luar .
Antara pusat-pusat perdagangan penting – Anga, Kalinga, dan Karusa .
Menghasilkan senjata, gading gajah, emas, berlian dan mutiara .
Kerajaan Maurya mengadakan hubungan perdagangan dengan Macedonia, Sri Lanka, rantau Asia Tengah dan Asia Tenggara .
Antara pelabuhan yang penting di bahagian Timur termasuklah Tamralipti, Ghantashala, dan Kadura .
Di bahagian barat ialah Broach, Chaul, Kaylan, dan Cambay .
Antara sresthin itu ialah sresthin untuk tukang kayu, tukang logam, tukang kulit, dan sebagainya.
v Mengawal kualiti barangan, dan
v Mengawal gaji pekerja
Dalam proses jual beli, mata wang digunakan . Semasa zaman Gupta, mata wang emas digunakan . Penggunaan mata wang membuktikan pemerintah dalam tamadun India spt. Dinasti Maurya dan Gupta telah melaksanakan satu dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik .
Perusahaan yang berasaskan barangan emas, mutiara, dan batu permata turut berkembang .
Tujuan cukai tersebut ialah untuk ;
v Menyara anggota tentera,
v Para pentadbir, dan
v Raja
Pada Zaman Gupta, perdagangan maritim antara India dengan Alam Melayu telah berkembang dan meningkat . Perdagangan maritim dengan Rom dan Sri Lanka juga turut berkembang .
Tekstil, barang kaca, dan minyak wangi dari China .
Antara kemajuan yang dicapai ialah dalm pertanian, perdagangan dalam negeri dan maritim, perusahaan, dan pembentukan persatuan perusahaan .
Dalam bidang pertanian :
Sejak Zaman Dinasti Han, tenggala diperkenalkan untuk membuat batas tanaman .
Kolar kuda untuk membolehkan kuda menarik tenggala kayu, kereta kuda dan kereta sorong . Mereka juga mencipta penyisir tanah .
Sistem penanaman secara bergilir telah diperkenalkan untuk menjaga kesuburan tanah .
PEMBANGUNAN EKONOMI DAN PEMBANGUNAN SOSIAL - PENTING DALAM PEMBANGUNAN DAN PERPADUAN NEGARA .
DASAR PEMBANGUNAN SOSIAL DILAKSANAKAN DALAM BENTUK PENDIDIKAN DAN PENGLIBATAN DALAM BENTUK AKTIVITI SOSIAL . ANTARA DASAR YANG BERKAITAN TERMASUKLAH RUKUN NEGARA, DASAR KEBUDAYAAN KEBANGSAAN, AKTA BAHASA KEBANGSAAN DAN SUKAN UNTUK SEMUA.
Pelaksanaan DEB yang berakhir pada tahun 1990 . ( hlm 205/205, B/teks )
ü Dasar Penswastaan Malaysia
ü Dasar Hala Tuju Cara Baru
ü Dasar Kependudukan Negara ( Rasionalnya ) - Kemajuan/Pembangunan, Keselamatan/Pertahanan
- Matlamatnya
- Kepentingan RN sebagai ideologi negara
- Bincangkan setiap prinsip RN
Ø Usaha-usaha krjn membentuk satu sistem pendidikan yang bercorak kebangsaan
Ø Usaha-usaha pembentukan pendidikan bercorak kebangsaan mula diusahakan sejak bila ?
Ø Dasar-dasar Pendidikan Kebangsaan - OrdinanPelajaran 1957
- Laporan Rahman Talib 1960
- Akta Pelajaran 1961
Ø J/K Kabinet 1974 - mengkaji pelaksanaan dasar pelajaran kebangsaan dibincangkan
u Falsafah Pendidikan Kebangsaan - dianggap sebagai pelengkap dasar pendidikan
Kebangsaan
v Kenalpasti langkah-langkah yang diambil oleh kerajaan ke arah mewujudkan Sistem
Pendidikan Kebangsaan
n Analisiskan ciri-ciri/unsur-unsur yang ditekankan dalam Falsafah Pendidikan
Kebangsaan. Senaraikan hasil analisis anda. Hlm 215, b/teks.
Langkah-langkah Ke Arah Sistem Pendidikan Kebangsaan
Laporan Barnes 1950
Laporan Fenn-Wu 1951
Ordinan Pelajaran 1952
Penyata Razak 1956
Ordinan Pelajaran 1957
Laporan Rahman Talib 1960
Akta Pelajaran 1961
10. Akta Bahasa Kebangsaan
u Antara langkah kerajaan untuk memartabatkan BM termasuklah;
ü Penubuhan DBP,
ü Mengadakan kempen-kempen ?
ü Menubuhkan Sekolah Menengah aliran Melayu - contoh-contoh
ü Kewujudan Akta Bahasa Kebangsaan 1967 - fungsinya semakin mengukuhkan kedudukan BM
ü Penukaran bahasa pengantar ke bahasa Melayu bagi sekolah rendah bermula pada tahun 1970
ü Penubuhan Universiti Kebangsaan Msia pada tahun 1977
ü Penggunaan bahasa melayu di Mahkamah mulai tahun 1990
11. Dasar Kebudayaan Kebangsaan ( KEKKWA kpd JKKN )
a) Latar belakang dan tujuan Dasar Kebudayaan Kebangsaan
b) Antara tujuan utama dasar ini ; untuk
Memupuk dan memelihara keperibadian kebangsaan,
Mempertingkat kualiti kehidupan dan aspek kemanusiaan serta kerohanian
( yang seimbang dengan pembangunan sosioekonomi )
Membincangkan peranan sukan sebagai alat perpaduan tanpa mengira ideologi dan
dapat menyemarakkan semangat patriotik dalam kalangan rakyat.
Justeru, aktiviti sukan diberi penenkanan sejak dari bangku sekolah lagi.
Tajuk : MALAYSIA KE ARAH NEGARA MAJU
v Membincangkan Wawasan 2020 yang akan membawa Msia ke arah negara maju
v Kemajuan yang ingin dicapai ialah - menjadi negara maju dalam erti kata kemajuan bersepadu dan mengikut acuan rakyat Msia sendiri .
v Kesemua 9 cabaran W2020 dibincangkan
v Status Msia sebagai sebuah negara maju pada tahun 2020 memerlukan penglibatan
semua lapisan masyarakat sejak wawsan tersebut dilancarkan.
Urutan | Cabaran-bina/pupuk/wujud/jamin |
Pertama | Bina 1 padu |
Kedua | Bina Jiwa bebas,tenteram,yakin |
Ketiga | Pupuk& bina demo.mat |
Keempat | Wujud mor.etika |
Kelima | Wujud mat.lib.tol |
Keenam | Bina maju.sains |
Ketujuh | Wujud buda.yang |
Kelapan | Jamin eko.adil.saksama |
Kesembilan | Pupuk&bina makmur |
Ø Menjauhi segala gejala yang tidak mendatangkan faedah atau yang merugikan
Ø Menghayati hasrat pemimpin-pemimpin negara
Ø Menyiapkan diri dari segi mental dan fizikal ke arah w2020
BAB 9 - MALAYSIA DALAM KERJASAMA ANTARABANGSA
1. Faktor-faktor berlakunya PD 1 (m/s 229-230) - Faktor politik, ekonomi, faktor segera/Semerta.
( Negara-negara anggotanya ? ).
² Pergerakan negara-Negara Berkecuali (NAM)
² Negara-Negara Selatan
² Pertubuhan Persidangan Islam ( OIC )
b. Apakah matlamat penubuhan OIC
c. Nyatakan sumbangan Msia dalam OIC
d. Senaraikan manfaat/faedah yang telah diperoleh Msia melalui OIC
5. CABARAN MASA DEPAN
Ø Dua pandangan tentang globalisasi
Ø Usaha kerajaan Msia untuk memajukan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) hlm 260-261)
Ø Koridor Raya Multimedia atau Multimedia Super Corridor ( MSC ) - maksud dan tujuan . Hlm 261
Ø Langkah-langkah yang telah diambil oleh Msia untuk merealisasikan konsep K-masyarakat .
Ø Maksud k-masyarakat atau k-society
2. Penentangan oleh orang Arab Quraisy thdp dakwah Islamiah/ajaran Islam.
B/manakah cara-cara Nabi Muhd. S.a.w. menangani penentangan tersebut?
v Siapa yang memperkenalkan birokrasi Barat di Thailand ?
v Apakah perubahan pentadbiran oleh Raja Mongkut ? Raja Chulalongkorn ?
v Uniknya Nasionalisme di Thailand berbanding dengan negara2 AT yang lain .
Buat kajian mengikut tahap .
8. Gerakan Nasionalisme di Filipina mendahului negara lain di AT.
v Tuntutan utama gerakan dakyah pimpinan Jose Rizal
v Mengapa Liga Filipina ditubuhkan pada tahun 1892 ?
v B/m? Emilio Aguinaldo berjaya mengusir Sepanyol pada tahun 1898
² Kesatuan Melayu Spura(KMS)
² Persatuan-persatuan negeri-negeri di TM, Swak
² PASPAM
² Persatuan Sahabat Pena di Sabah
² Kesatuan Melayu Muda( KMM )
² Kongres Melayu 1939 dan 1940
10. Banding & bezakan antara Suruhanjaya Reid dan Suruhanjaya Cobbold dari segi
keanggotaan, tujuan/matlamat dan peranan .
Ø Maksud dan pelaksanaan ekonomi dagangan serta perkara-perkara yang berkaiatan sebagai pakej bagi mencapai matlamat ekonomi British .
Ø Kesan dasar British dalam bidang pertanian kepada masyarakat Melayu
Ø Kesan-kesan Dasar ekonomi British :
ü Pembandaran
ü Pembentukan masyarakat berbilang kaum
ü Sistem pendidikan vernakular
ü Sektor perkilangan
ü Sistem pengangkutan dan perhubungan
ü Perkhidmatan kesihatan
l Gol. Ini dikenali sebagai Kaum Muda .
Mereka menyampaikan idea dan menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan dunia.
Kaum Muda menggesa untuk memajukan ekonomi, pendidikan, politik dan sosial orang Melayu .
Mereka juga menyematkan sikap mengkritik penjajah ke dalam fikiran orang Islam.
Mereka turut mengkritik raja dan pembesar Melayu yang tidak berperanan penting dalam memajukan orang Melayu.
l Kaum Muda / Gerakan Islah menggunkan akhbar dan majalah spt. Al-Imam, Neracha,
Idaran Zaman dan Pengasoh untuk menyampaikan idea dan ajaran mereka.
Kaum Tua menguasai masyarakat dengan fahaman bahawa Islam hanya tentang
akhirat dan menekankan fardu ain sahaja.Kaum Tua berjaya mempengaruhi raja
dan para pembesar di NNMelayu untuk mengeluarkan beberapa undang-undang
bagi menghalang pengaruh Kaum Muda .Undang-undang tersebut tidak membenar kan risalah dan buku Kaum Muda dibawa masuk ke NNMelayu.
Undang-undang tersebut juga melarang sebarang kegiatan dakwah Islam dilakukan tanpa kebenaran sultan.
Tekanan British dan Kaum Tua - tidak dapat menghalang sepenuhnya Gerakan Islah dalam masyarakat Melayu.
Gerakan Kaum Muda berjaya menubuhkan beberapa madrasah yang menjalankan sistem pendidikan Islam yang meliputi pendidikan untuk dunia dan akhirat spt. Fardu Ain, Ilmu Hisab,dan Bahasa Inggeris. Pelajar perempuan juga turut diberi peluang untuk mendapat pendidikan di madrasah tersebut .
14. Sila rujuk balik kesemua soalan Sejarah dalam peperiksaan pertengahan penggal pertama, peperiksaan penggal pertama, pertengahan penggal kedua dan peperiksaan akhir tahun Ting. 4 (2009) .
No comments:
Post a Comment